Powiat Toruński

Menu dodatkowe

Treść strony

"20 spawaczy... i nie tylko" - podsumowanie projektu "Dobry zawód, dobry start"

 

grafika,miniatura,46535,logotyp-po-kl.jp

 

Teraz uczniowie z Chełmży i Gronowa potrafią już niemal wszystko,
nawet najtrudniejsze zadanie można powierzyć tamtejszym florystkom,
dzielna młodzież paznokcie wystylizuje, przyjęcie zorganizuje,
a i smaczne potrawy chętnie dla Państwa przygotuje.
Wtedy PEFS niestraszny jest urzędnikom Starostwa,
bo cieszą się, wiedząc ile umie już brać uczniowska.
Oby coraz więcej możliwości 9.2 oferowało,
i dalej aktywność naszych szkół pokazywało!

 

Tak można podsumować realizację projektu „Dobry zawód, dobry start”, który po 12 miesiącach zbliża się do końca. W roku szkolnym 2011/2012, a w praktyce od grudnia do czerwca w zespołach szkół w Chełmży i Gronowie trwały dodatkowe zajęcia pozalekcyjne, które uzupełniły praktyki zawodowe i edukacyjne wyjazdy do firm.

Młodzież z techników i zasadniczych szkół zawodowych – łącznie 263 osoby – dzięki wsparciu Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego zdobyły zupełnie nowe umiejętności zawodowe lub rozwijały te już posiadane. Co udało się osiągnąć? W dużej mierze pokazują to liczby:

  • 44 uczniów (w tym jedna uczennica!) zdobyło nowy zawód: potrafi spawać lub kierować wózkami jezdniowymi;
  • przez 200 godz. szkolono przyszłe kadry wspierające zarządzanie firmą w ramach zajęć z kadr i płac;
  • 40 uczniów doskonaliło się w posługiwaniu się językiem niemieckim i angielskim zawodowym;
  • 28 uczniów pracowało na komputerowych systemach rezerwacji, przygotowując się do pracy w biurach i agencjach turystycznych;
  • 19 osób nauczyło się jak założyć i prowadzić firmę;
  • 79 uczniów i uczennic zdobyło umiejętności dekorowania imprez okolicznościowych za pomocą artystycznych kompozycji z warzyw i owoców (zajęcia z carvingu) oraz kwiatów (zajęcia z florystyki);
  • 136 godz. trwała nauka organizacji przyjęć i cateringu, obsługi konsumenta, marketingu w organizacji przyjęć.

Zaplanowane w projekcie zajęcia nie miały charakteru nudnych zajęć wykładowych. Prowadzący zajęcia duży nacisk kładli na zdobycie lub rozwinięcie praktycznych umiejętności, nie zaś „wbijanie” do uczniowskich głów jedynie teoretycznej wiedzy.

Stąd też projekt nie odbywał się tylko w salach szkolnych. Na placu manewrowym i w spawali uczniowie w praktyce poznawali, jak spawać czy prowadzić wózki jezdniowe. Do tego zorganizowano kilkanaście wyjazdów do różnego rodzaju firm, gdzie młodzież mogła zobaczyć potencjalne miejsca pracy i poznać oczekiwania pracodawców. Część z nich przygotowała dodatkowe pokazy, np. z technik florystycznych lub z planowania cateringu.

Jeszcze wyraźniej efekty projektu było widać na konkursie umiejętności zawodowych zorganizowanym w maju 2012 roku na terenie Zespołu Szkół, Centrum Kształcenia Ustawicznego w Gronowie. Dopiero wtedy, w warunkach „polowych” podczas rywalizacji zespołów szkolnych z Chełmży i Gronowa, tak naprawdę można było ocenić, jak wysokie są już umiejętności młodzieży biorącej udział w projekcie. Stworzone przez nie kompozycje i dekoracje z owoców i warzyw oraz kwiatów wzbudziły zachwyt i podziw u wszystkich oglądających.

Dodatkowo 44 uczniów i 4 nauczycieli znalazło się wśród 180 tys. odwiedzających Międzynarodowe Targi Turystyczne ITB  Berlin 2012. Są to największe i najbardziej prestiżowe targi tego typu na świecie. Jednodniowy wyjazd połączono również ze zwiedzaniem stolicy Niemiec. Młodzież odwiedziła też Hotel SPA Dr Irena Eris Wzgórza Dylewskie, wysokiej klasy obiekt turystyczny oraz muzeum i pole bitwy Grunwald. Niewątpliwe oba wyjazdy pomogą przyszłym pracownikom sektora turystycznego i hotelarskiego.

Ostatecznie młodzież szkoliła się przez 1694 godz. i odbyła 205 godz. praktyk zawodowych. Liczymy, że w ten sposób udało nam się osiągnąć główny cel wartego 370 tys. projektu i uczniowie trafiając w najbliższej przyszłości na rynek pracy bez problemu znajdą satysfakcjonującą i odpowiadającą im pracę.

 

Dorota Rygielska
Anna Kalińska
Andrzej Horniak

 

  • tablica podsumowująca realizację projektu
  • tablica podsumowująca realizację projektu
  • tablica podsumowująca realizację projektu

« wstecz

Ministerstwo Cyfryzacji Budowa i dostosowanie strony do potrzeb osób niepełnosprawnych współfinansowane ze środków Ministra Cyfryzacji

Rozmiar czcionki

Wersja strony o wysokim poziomie kontrastu

Przełącz się na widok strony o wysokim kontraście.
Powrót do domyślnej wersji strony zawsze po wybraniu linku 'Graficzna wersja strony' znajdującego się w górnej części witryny.