Powiat Toruński

Menu dodatkowe

Treść strony

Sprzedawali płótno w Barcelonie

Czy ekonomia może być pasjonująca? Czy można poznać podstawowe zasady rządzące rynkiem nie usypiając na wykładach? I czy w Barcelonie będzie popyt na płótna z Polski…? Odpowiedzi na te i mnóstwo innych pytań poznali uczniowie ZS CKU w Gronowie i ZS w Chełmży uczestniczący w Projekcie „Lepsza szkoła – lepszy zawód”.

Projekt – koordynowany przez powiat toruński – dobiega końca, a na zakończenie zajęć z przedsiębiorczości udało się zorganizować dla uczniów grę edukacyjną pt. „Chłopska Szkoła Biznesu”. W tej edukacyjnej zabawie uczestniczyły kilkunastoosobowe grupy uczniów a całością kierował moderator – twórca gry, który przyjechał by poprowadzić zajęcia. Gracze wcielali się w role tkaczy, kowali, piekarzy i brali udział w symulacji rzeczywistych mechanizmów rynkowych – produkowali, handlowali z innymi graczami na jarmarkach i gromadzili towary – płótno, chleb i wozy - niezbędne do zrealizowania wypraw handlowych do wybranych miast Polski i Europy: Krakowa, Warszawy, Moskwy czy Barcelony. Wyprawy handlowe przynosiły zyski, a głównym zadaniem uczestników było zebranie jak największego kapitału.
Młodzi przedsiębiorcy w swoich działaniach napotykali na problemy z zakresu ekonomii, historii czy wiedzy o społeczeństwie. Decyzje, które musieli podejmować pomagały im zrozumieć współczesne zjawiska i mechanizmy gospodarcze, takie jak popyt, podaż, konkurencja, kapitał itp., które zostały podsumowane po zakończeniu rozgrywki krótką prezentacją. By osiągnąć sukces w grze trzeba wykazać się umiejętnością analitycznego myślenia, opracowania strategii, kreatywnością, a często także zdolnościami negocjacyjnymi.
Na bazie doświadczeń wyniesionych z rozgrywki można wprowadzać i tłumaczyć pojęcia ekonomiczne związane z funkcjonowaniem pracownika, pracodawcy, spółki, branży i całego rynku. Młodym przedsiębiorcom, którzy muszą poradzić sobie w realiach gry nie tylko łatwiej będzie przyswajać zagadnienia ekonomiczne, ale także zaplanować, założyć i poprowadzić w przyszłości własny biznes.

Edukacyjna gra ekonomiczna „Chłopska Szkoła Biznesu” została przygotowana przez Małopolski Instytut Kultury przy współpracy z Towarzystwem Miłośników Andrychowa oraz przy wsparciu finansowym Muzeum Historii Polski w ramach programu „Patriotyzm Jutra”.

  • Wproadzenie do gry przez moderatora
  • Wproadzenie do gry przez moderatora
  • Rozpoczęcie rozgrywki
  • plansza gry "Chłopska szkoła biznesu"
  • "Chłopska szkoła biznesu" - rozgrywka
  • "Chłopska szkoła biznesu" - rozgrywka
  • "Chłopska szkoła biznesu" - rozgrywka
  • "Chłopska szkoła biznesu" - rozgrywka
  • "Chłopska szkoła biznesu" - rozgrywka
  • "Chłopska szkoła biznesu" - rozgrywka

Lepsza szkoła – lepszy zawód
Gra była ostatnim akcentem w Projekcie, lecz zestawy do gry zostają w szkołach, a uczniowie już z niecierpliwością czekają na kolejne rozgrywki.

Projekt wspomógł 124 potencjalnych przedsiębiorców – tyle osób na zajęciach z przedsiębiorczości dowiedziało się, jak przygotować aplikację zawodową, zarejestrować działalność gospodarczą i uruchomić ją pozyskując dostępne środki krajowe i unijne. 39 uczniów z Gronowa po 164 godzinach teorii i zajęć praktycznych, zdało wymagane egzaminy i otrzymało certyfikat wystawiony przez Instytut Spawalnictwa w Gliwicach.
W Projekcie uczestniczyli również kucharze oraz hotelarze – dla 56 uczniów zorganizowane zostały dodatkowe zajęcia z carvingu, czyli artystycznego ozdabiania potraw. 42 osoby z kierunków ekonomicznych uczestniczyły też w zajęciach z księgowości komputerowej, ucząc się obsługi niezbędnych w tej pracy programów, takich jak Pakiet Insert GT, Subiekt GT Magazynowanie i Sprzedaż, Rewizor GT Księgowość Handlowa, Gratyfikant GT Kadry i Płace. W Projekcie brało udział także 56 uczniów zapisanych na zajęcia językowe: niemiecki i angielski biznesowy. Duża liczba godzin lekcyjnych (120) miała na celu przygotowanie ich do zdania egzaminów TOEIC i Start Deutsch. Uczniowie uczestniczyli jednak nie tylko w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych. Aby wzmocnić efekt ww. zajęć i w sposób bardziej kompletny przygotować ich do wejścia na rynek pracy, przygotowaliśmy dla nich ofertę z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego. Poza warsztatami grupowymi, każdy z uczniów mógł spotkać się w ramach z indywidualnych konsultacji z doradcą zawodowym. Z oferty skorzystało 87 osób.

Warto przypomnieć, że udział w Projekcie – dodatkowych zajęciach i kursach, które pomogły uczniom, zdobyć jakże ważne dla swojej przyszłości kwalifikacje i umiejętności – nie kosztował ich ani złotówki. Z wartego 385 tys. Projektu, 336 tys. zł przekazała w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Unia Europejska, a 49 tys. zł dołożył powiat toruński. Dzięki temu nasi uczniowie stają się bardziej konkurencyjni na wymagającym, współczesnym rynku pracy.
To jednak nie koniec starań powiatu o zwiększenie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego – już wkrótce ruszają kolejne zajęcia w ramach nowej edycji Projektu w roku szkolnym 2010/2011 - „Wszechstronny absolwent na rynku pracy”.

« wstecz

Ministerstwo Cyfryzacji Budowa i dostosowanie strony do potrzeb osób niepełnosprawnych współfinansowane ze środków Ministra Cyfryzacji

Rozmiar czcionki

Wersja strony o wysokim poziomie kontrastu

Przełącz się na widok strony o wysokim kontraście.
Powrót do domyślnej wersji strony zawsze po wybraniu linku 'Graficzna wersja strony' znajdującego się w górnej części witryny.