Powiatowa i Miejska Biblioteka Publiczna im. Juliana Prejsa w Chełmży wspólnie z gminnymi bibliotekami publicznymi powiatu toruńskiego organizuje cykliczny konkurs interpretacji wierszy, kierowany do najmłodszych uczniów szkół podstawowych. W tym roku ograniczenia związane z pandemią wymusiły zmianę formuły konkursu. Uczestnicy nagrali krótkie filmiki z interpretacją wybranego wiersza i przesłali je do najbliższej biblioteki gminnej. Najciekawsze nagrania z etapu gminnego zakwalifikowały się do powiatowego finału.
Nowa formuła sprzyjała kreatywności. Mimika, gest, ruch sceniczny podkreślały emocje i intencje scenicznych wystąpień. Widoczne było też zaangażowanie rodziców. Jurorzy podkreślali trafione, dostosowane do wrażliwości i wieku dziecka, wybory wierszy, piękne i różnorodne scenografie, przemyślane użycie rekwizytów i kostiumów. Komisja nie miała łatwego zadania, ponieważ nagrane prezentacje przedstawiały wysoki poziom dziecięcych wystąpień.
Po burzliwej naradzie wytypowano zwycięzców: dwa równorzędne I miejsca zdobyły: Maria Marcinkowska z SP w Łysomicach i Maja Matczak z SP w Zelgnie. II miejsce zajęła Agata Gołombiewska z SP nr 5 w Chełmży. Równorzędne III miejsca zajęły: Maria Michalska z SP w Łysomicach i Marcelina Radtke z SP nr 5 w Chełmży. Ponadto Jury przyznało dwa wyróżnienia. Otrzymały je: Marcelina Gawlikowska z SP w Lubiczu Dolnym oraz Marianna Sadowska z SP w Złotorii.
Udział w konkursie interpretacji stwarza okazję do poznania literatury i poetów, pozwala wczuć się w sytuacje i przeżycia innych ludzi, wspomaga rozwój wyobraźni, wzbogaca słownictwo, uczy pięknej, poprawnej mowy. Tegoroczny konkurs pokazał też, że interpretacja poezji jest rodzajem zabawy twórczej, podczas której dziecko staje się artystą.