Okres urlopowy już w pełni, dlatego warto wiedzieć jakie mamy prawa, gdy spóźni się pociąg.
Gdy pociąg, którym zamierzaliśmy podróżować nie dotarł o czasie, to mamy prawo dochodzenia odszkodowania od przewoźnika.
Podstawy ku temu daje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1371/2017. Zgodnie z tym aktem pasażerowie mogą otrzymać zwrot 25% ceny biletu w przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 do 119 minut i 50% ceny biletu w przypadku opóźnienia przyjazdu pociągu co najmniej dwugodzinnego. Należy jednak pamiętać, że przewoźnicy mogą w swoich regulaminach ustanowić próg, poniżej którego odszkodowanie nie jest przyznawane. Jest to kwota poniżej 4 euro.
Powyższe prawo do odszkodowania dotyczy przejazdów pociągami dalekobieżnymi na terenie kraju, przejazdów międzynarodowych pomiędzy krajami UE, natomiast nie dotyczy opóźnionych pociągów miejskich, podmiejskich i regionalnych.
Odszkodowanie wypłacane jest na wniosek skierowany do przewoźnika. Do wniosku należy dołączyć kopię biletu i złożyć go w kasie biletowej lub przesłać pocztą na adres przewoźnika. Szczegóły dotyczące trybu składania reklamacji powinny być określone w regulaminach dostępnych na stronach internetowych konkretnych przewoźników. Pasażerowie, którzy posiadają abonament lub kolejowy bilet okresowy i którzy napotykają na powtarzające się opóźnienia lub odwołania połączeń w okresie jego ważności, mogą także dochodzić odpowiedniego odszkodowania zgodnie z warunkami określonymi przez przedsiębiorstwa kolejowe.
Oprócz odpowiedzialności odszkodowawczej za opóźnienie przyjazdu, podróżni mogą domagać się odszkodowania tytułem rekompensaty za szkody poniesione w związku z opóźnieniem pociągu. Regulują to przepisy kodeksu cywilnego w szczególności art. 361- 363 oraz 471, jak również przepisy ustawy Prawo przewozowe art. 62. Zgodnie z tym ostatnim artykułem przewoźnik odpowiada zarówno za szkodę, jaką podróżny poniósł wskutek przedwczesnego odjazdu środka transportowego, jak również za szkodę jaką poniósł wskutek opóźnionego przyjazdu lub odwołania regularnie kursującego środka transportowego. Należy jednak pamiętać, że na podróżnym spoczywa ciężar udowodnienia poniesienia szkody, dlatego tak ważne jest, aby zachować wszelkie rachunki mające związek z opóźnieniem pociągu i poniesioną szkodą.
Przewoźnicy mają prawo do odmowy wypłaty odszkodowania, ale tylko w przypadku zaistnienia zdarzeń, na powstanie których nie mieli wpływu, np. zniszczenie torów po ulewnych deszczach.
Marzenna Napiórkowska
Powiatowy Rzecznik Konsumentów