Powiat Toruński

Przejdź do:
Przejdź do:

Wyszukiwarka

Wyszukaj:
Powiat
Toruński

Menu główne

Treść strony

Ze Starostwem po lepszy zawód!

26513.jpg

Dobiega końca kolejny Projekt dla szkół zawodowych powiatu toruńskiego, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej i realizowany przez Starostwo Powiatowe w Toruniu. Tym samym kolejne grupy uczniów Zespołu Szkół, Centrum Kształcenia Ustawicznego w Gronowie, Zespołu Szkół w Chełmży i Zespołu Szkół Specjalnych w Chełmży podniosły swoje kwalifikacje w ramach dodatkowych zajęć pozalekcyjnych i doradztwa zawodowego.
Projekt „Lepsza szkoła, lepszy zawód - wzbogacenie oferty edukacyjnej szkolnictwa zawodowego w powiecie toruńskim w roku szkolnym 2009/2010”, rozpoczęty w czerwcu 2009 roku objął 328 uczniów, którzy przez cały rok szkolny na zorganizowanych w szkole i poza nią zajęciach rozwijali swoje kwalifikacje zawodowe i kompetencje kluczowe – czyli zalecane przez Parlament Europejski umiejętności potrzebne do funkcjonowania na ryku pracy i bycia aktywnym obywatelem.
Jakie korzyści zatem przyniósł uczniom nasz Projekt?
39 uczniów z Gronowa po 164 godzinach teorii i zajęć praktycznych, zdało wymagane egzaminy i otrzymało certyfikat wystawiony przez Instytut Spawalnictwa w Gliwicach. W ten sposób zdobyli oni uprawnienia do wykonywania zawodu spawacza w zakresie spawania łukowego ręcznego elektrodą otuloną. Nowy, poszukiwany na rynku zawód, niewątpliwie ułatwi młodzieży start w dorosłe życie po ukończeniu szkoły. Świeżo upieczony spawacz – Marcin Paziewski z klasy 1tr na kurs zapisał się po prostu, żeby nauczyć się czegoś nowego: „Mamy gospodarstwo i często zdarza się, że trzeba coś naprawić w jakiejś maszynie i takie umiejętności po prostu się przydają”. Dodaje przy tym, że chętnie ukończyłby jeszcze kurs obsługi koparki.
Poza przyszłymi spawaczami, nasz Projekt wspomógł 124 potencjalnych przedsiębiorców – tyle osób na zajęciach z przedsiębiorczości dowiedziało się, jak przygotować aplikację zawodową, zarejestrować działalność gospodarczą i uruchomić ją pozyskując dostępne środki krajowe i unijne.
W Projekcie uczestniczyli również kucharze oraz hotelarze – dla 56 uczniów zorganizowane zostały dodatkowe zajęcia z carvingu, czyli artystycznego ozdabiania potraw. Przeszkolona wcześniej grupa 6 nauczycieli uczyła swoich podopiecznych przygotowywać z rzeźbionych warzyw i owoców dekoracje, „fantazje” i stroiki tak, by uczynić potrawy i przyjęcia bardziej atrakcyjnymi i estetycznymi. Uczniowie zdobywali umiejętności, które niewątpliwie podniosą ich kwalifikacje zawodowe i prestiż - w branży gastronomicznej carving to dziś obowiązkowa dekoracja na weselach, bankietach, imprezach okolicznościowych. Agnieszka Skowrońska, uczennica klasy 3th z ZS CKU w Gronowie, która ukończyła kurs mówi: „Wybrałam ten kurs ze względu na zainteresowania. W przyszłym roku kończę szkołę i myślę, że te umiejętności zwiększą moje szanse w poszukiwaniach pracy. Gdyby nie Projekt nie miałabym ani możliwości uczestnictwa w tego typu zajęciach gdzie indziej, ani zdobycia cennego certyfikatu”.
42 osoby z kierunków ekonomicznych uczestniczyły też w zajęciach z księgowości komputerowej, ucząc się obsługi niezbędnych w tej pracy programów, takich jak Pakiet Insert GT, Subiekt GT Magazynowanie i Sprzedaż, Rewizor GT Księgowość Handlowa, Gratyfikant GT Kadry i Płace.
W Projekcie brało udział także 56 uczniów zapisanych na zajęcia językowe: niemiecki i angielski biznesowy. Duża liczba godzin lekcyjnych (120) miała na celu przygotowanie ich do zdania egzaminów TOEIC i Start Deutsch. Egzamin TOEIC (Test of English for International Communication) służy do oceny umiejętności posługiwania się językiem angielskim w sytuacjach biznesowych i potwierdza zdolność do pracy w środowisku międzynarodowym, ułatwiając w ten sposób dostęp do szerszego rynku pracy. Egzamin Start Deutsch jest zaś przeznaczony dla osób, które poczyniły pierwsze kroki w języku niemieckim i chcą sprawdzić swoje umiejętności. Egzamin ten zapoznaje jednocześnie ze specyfiką certyfikatów Goethe-Institut i może być jednym z etapów przygotowywania się do egzaminów na wyższych poziomach zaawansowania. Korzyści z udziału w zajęciach najlepiej oddają słowa Jarosława Szyjkowskiego, ucznia klasy 2tp: „Gdyby nie kurs w szkole szukałbym pewnie innych możliwości nauki języka, ale teraz miałem tak napięty plan lekcji, że nie miałbym czasu na dojazdy - musiałby to być kurs wakacyjny. Niewykluczone też, że musiałbym odłożyć dodatkową naukę na później.” Przekonuje także, że udział w Projekcie to kolejny krok w realizacji życiowych planów: „Chciałbym płynnie operować językiem tak, żeby czuć się swobodnie kiedy będę za granicą. Marzę o tym, by w przyszłości otworzyć warsztat samochodowy zajmujący się także restauracją zabytkowych samochodów, a wtedy kontakty międzynarodowe są nieodzowne, a znajomość języka po prostu niezbędna.” Porozumiewanie się z przyszłymi zagranicznymi kontrahentami nie powinno stanowić problemu - Jarosław zdał egzamin końcowy z rekordową wśród 56 uczestników zajęć liczbą punktów!
Uczniowie uczestniczyli jednak nie tylko w zajęciach pozalekcyjnych i pozaszkolnych. Aby wzmocnić efekt ww. zajęć i w sposób bardziej kompletny przygotować ich do wejścia na rynek pracy, przygotowaliśmy dla nich ofertę z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego. Poza warsztatami grupowymi, każdy z uczniów mógł spotkać się w ramach z indywidualnych konsultacji z doradcą zawodowym. Z oferty skorzystało 87 osób.
Warto przypomnieć, że udział w Projekcie – dodatkowych zajęciach i kursach, które pomogły uczniom, zdobyć jakże ważne dla swojej przyszłości kwalifikacje i umiejętności – nie kosztował ich ani złotówki. Z wartego 385 tys. Projektu, 336 tys. zł przekazała w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Unia Europejska, a 49 tys. zł dołożył powiat toruński. Dzięki temu nasi uczniowie stają się bardziej konkurencyjni na wymagającym, współczesnym rynku pracy. W ten sposób zbliżyliśmy się do osiągnięcia zakładanego celu Projektu, jakim było zwiększenie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego.
Już teraz jednak Starostwo Powiatowe w Toruniu wraz ze swoimi szkołami, myśląc o kolejnych rocznikach uczniów, przygotowało i złożyło do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o dofinansowanie nowego projektu. Liczymy na to, iż po raz trzeci uda się pozyskać środki z Europejskiego Funduszu Społecznego i uczniowie szkół zawodowych uczestniczyć będą od jesieni w kolejnych atrakcyjnych zajęciach realizowanych w roku szkolnym 2010/2011.

Andrzej Horniak
Wydział Rozwoju i Projektów Europejskich
 

« wstecz

Sonda
Internetowa

Załatwiałeś sprawę w naszym Starostwie? Jesli tak, to czy jesteś zadowolony z obsługi?
aby zagłosować kliknij odpowiedź
oddane głosy: 805

Dopisz się do
Newslettera

Jeśli chcesz otrzymywać bieżące informacje wpisz poniżej swój adres e-mail.

Zobacz
także

Stopka

do góry

Rozmiar czcionki

Wersja o wysokim poziomie kontrastu

Przełącz się na widok strony o wysokim kontraście.
Powrót do domyślnej wersji strony zawsze po wybraniu linku "Graficzna wersja strony" znajdującego się w górnej części witryny.

Z
O
B
A
C
Z

T
A
K
Ż
E